Monday, November 2, 2009

Ayip Bila ada Umi dan Abi

Kepenatan..

Minum susu anda jadi sihat dan kuat.. hehehehe

Gonggong towel plak Ya Rabbiiii....

Mammaa... buuuu... tu lah yang dia sebut time ni..

Jaga-jaga umi.. Ayip kembungkan pipi nak sembur keluar puting dia..

Handle ni letak kat idung stim gak yer...

Ni stail isap puting ayip yang agak unik. Lagi dimarah lagi dia suka..

Tido lepas penat bermain.

Hujung minggu lepas, Ayip tak kemana-mana.
Kata nak hantar barang keumah pengasuh baru kat pj ahad petang pun tak jadi.
Kak pah nak gi tengok wayang ngan anak-anak plak..
Mak Yang dgn rayyan dan tok wan serta tok nak datang umah pun tak jadi sebab ujan.
Petang jumaat umi amik Ayip dari umah umi linda dalam keadaan comot.
Tilam, bantal, beg baju malah baju dan stokin semua terpalit ngan tanah liat mainan kaler purple dan merah..
Tak mahu ku bayangkan kalau ayip termakan benda alah tu..
Moga dia berada dalam lindungan Sang Penciptanya AMIN....
Sampai umah, Ayip gaduh-gaduh manja ngan abi sebelom tido lena sampai ke pagi..

Sabtu pagi, abi ada kelas sampai kul 4 lebih petang.
Tinggal la umi dan Ayip jer.
Macam biasa, Ayip bangun awal pagi seawal kul 8.
Umi bawa dia ke ruang tamu untuk teman umi pam susu.
Ayip tetap Ayip yang suka mencubit, mencekau dan menjerit.
Umi pam susu, dia pon sibuk tarik-tarik tube pam umi, cubit peha umi, tarik siku umi..
Pas dah penat kacau umi dia nangis lapar.
Umi bagi mamam Nestle Gold cereal..
Umi malas dah nak masak bubur ayip.
Ayip tak suka makan bubur kosong.
memilih.. Ayip makan sesudu setengah table spoon cereal..
Lepas makan dia sibuk nak susu plak.
Minum plak 2 oz susu lagi pastu burbbb kekenyangan.
Bila dah comot, Umi mandikan ayip.
Selesai jer pakai baju terus tido.. Hehehehe
Giliran umi plak mandi..
Lepas umi mandi umi jemur cadar tilam yang ayip kencing.
Sekali Ayip terjaga dengar bunyi penyidai besi hak terseret kat simen..
Cemas tgk takder orang Ayip menjerit nangis..
Umi biar jer kejap sampai siap baru pujuk..
Kene ajar gitu, supaya Ayip tak jadi penakut.
Lepas tu Ayip tido balik..
Bangun kejap menyusu dan bermain pastu tido balik.
Gitulah dia sampai petang.

Hari Ahad, abi ada kelas juga pagi sampai kul sebelas.
Macam semalam, lepas mamam dan mandi ayip tido.
Kali ini lama dan lena.
Tapi selepas abi balik umah, Ayip tak mau tido dah..
Gitulah dia selalunya.
Kalau ada abi, dia nak ajak main jer.
Terjerit-jerit, terpekik-pekik ngan abi dia..
Aduhaiii anak umi..
Dah kepenatan kul 4.30 baru nak tido..
Time tu hujan turun lebat.
Kul 5 pandai lak dia jaga, mamam dan mandi...
Malam dah susah nak tido..
Terpaksalah aku temankan dia tido awal dan akhirnya aku yang tertidur sama...

2 comments:

um. masyitah said...

Comeinye Ayip. Sihat je. anak makcik beratnya tak naik-naik sejak berenti BF. Hu hu

Christina Arissa said...

takperlah tak naik kak. janji sihat.