Wednesday, October 28, 2009

Babysitter

Nakalnya beliau. Sampai ke tikar dia menjalar.

Aku masih belum selesai dengan hal babysitter.
Babysitter terbaru ni buat aku hangin satu badan.
Tapi ku malas nak cerita panjang-panjang kenapa.
Yang penting aku tak berkenan dengan cara dia handle Ayip.
Lalu, atas dasar rasa tangunggjawab dan kasih kepada Ayip, aku cari babysitter baru.

Mula-mula aku iklankan kat rumah.
Aku dapat seorang babysitter muda.
Umur 21 tahun. Baru kahwin setahun dan belum ada anak.
Dia bersungguh-sungguh nak jaga Ayip.
Tiap-tiap ari sms atau call bertanyakan boleh ker tidak dia jaga.
Aku dah jumpa dia.
Umah bersih, orangnya mesra.. Namun... Hubby kurang percaya..

Lalu aku tanyakan rakan office tentang babysitter yang menjaga anak dia.
Katanya babysitter dia sakit.
Ada kencing manis tahap kronik.
Tapi dia memberi aku nombor bekas babysitter dia yang lama.
Duduk dikawasan sama.
Pagi-pagi lagi aku call makcik itu.
Malangnya dia dah ada 2 baby kecik yang dia jaga.
Makcik itu kedengaran sangat lembut ditalian.
Katanya sebelum aku mula berputus asa
"Adik nak babysitter yang betul-betul jaga ker sekadar jaga? Kalau sanggup bayaran mahal makcik ada kenal seorang. Tapi mahal la yer."
Aku kata aku tak kisah tentang harga yang penting anakku terbela dan jadi insan berdisiplin.
Lalu makcik itu bagi aku nombor telepon dan nama kawannya itu.

Time tu juga aku call Kakak ni (actually sesuai dipanggil makcik. Tapi dia bahasakan dirinya kak pah).
Soalan pertama yang dia soal aku ialah Mana dapat no telefon I ni?
Aku pun kata makcik .... bagi.
Kemudian kami berdialog melalui telefon tentang harga yang mahal dan karenah yang dia tak mahu.
Tegas bunyi nadanya.
Selepas habis kerja, aku dan hubby pergi ke rumah dia.
Tak jauh dari oficce.
Jalan kaki 3-4 minit dah sampai.

Sampai dirumahnya perkataan pertama aku.
Cantik dan kemasnya rumah ni..
Didepan pintu seorang wanita separuh baya berbadan tegap dan tinggi.
Berwajah mancung ala-ala arab atau pakistan.
Dari raut wajahnya kutahu dia seorang yang garang.
Dia persilakan kami masuk dan duduk.
Soalan pertama dia
"So apa cerita anak you?"
Hehehehe
Aku pun stori segala-gala tentang ayip dan Babysitter lamanya kepada dia.
Dia kemudian memberitahu aku yang dia agak garang dengan anak-anak yang dia jaga.
Aku dapat lihat pada baiknya 2 anak kecil yang dijaganya saat itu. Sangat sopan!
Keperluan seperti tilam, baby cot bantal semua dah ada dia sediakan.
Makanan baby dia sediakan.
Yang perlu aku bawa cuma baju dan toileteries serta susu Ayip jer.
Dia kata lagi, kalau baby susah nak tido, dia terpaksa masukkan dalam buai.
Tapi tak perlu risau katanya, sebab baby ada stage dia akan ajar tidur kat bawah pula.
Dia bagitau aku yang dia akan ajar cara bercakap bahasa english dan bahasa melayu yang betul pada Ayip since baby.
Waktu asar dia bawa ke masjid mengaji dan solat berjemaah.
Petang dia akan walk in anak-anak itu dihalaman rumah dia yang indah tu..

Hubby nampaknya puas hati.
Aku juga begitu.
Dalam keadaan aku yang serba serbi tak tahu tentang agama, aku perlukan sokongan begini.
Aku suka cara dia yang tegas dengan anak-anak.
Sekurang-kurangnya Ayip taklah nakal sangat nanti harapnya..
Dan advantage bila dia tahu english lebih baik dari kami kedua ibubapanya..
Aku katakan pada kak pah, kalau dia nak jumpa ayip kami akan datang hari ahad petang.
Dia kata ok.

Alhamdullilah, akhirnya aku temui apa yang aku demandkan sangat selama ini.
Pejamkan mata jer time bayar nanti. Hahahaha
nampaknya umi ayip semakin pokai...
Harap-harap naik ler gaji. Seratus pun jadiklah...


No comments: