Thursday, October 15, 2009

Ayip oh Ayip..

Rupa Ayip yang terpaksa ditinggalkan ketika aku sibuk berkemas dan mandi pagi tadi.

Ayip bergaya dengan CD lemboo new zealand dia atau guby dalmantion?

Ayip dengan CD army dia... Cheh seriusss...

Ayip tak segan silu meniarap walaupun baru bangun tido..

Ayip semakin besar.
Makin comel dan banyak karenah.
Sejak 3 ari lepas dia ada peel baru.
Pantang kene tinggal sendirian terus berlagu tangisan mengada-ngada.
Petang semalam dia nangis camtu tiap kali umi angkat punggung.
Umi pun apa lagi berleter kat Ayip.
"Apa ni sayang. Satu kerja takleh buat kalau gini.
Sapa yang sanggup jaga awak kalau gini peelnyer.
Sikit-sikit hek sikit-sikit hok. Awak kan lelaki.
kene la kuat. Nak takut mendanyer? Takat nyamuk, lipas, cicak umi jentik jer mampuslah..
Tak nak la mengada-ngada gitu. Umi babab kang aaaa.."
Mata ayip terkebil-kebil sambil memandang muka aku.
Lepas tu dia senyum malu.
Errr dah paham ker dia?
Ish tak mungkin.
Dia kecik lagi.

Pagi ini dan pagi semalam, Ayip bangun awal.
Kul 6 dah bangun.
Lalu umi ayip pun kelam kabut jadinya.
Mana nak pam susu, nak basuh botol dan pam shield, nak solat, nak mandi.
Nak kene perhati dia juga.
Bila dah gitu solution dia, aku taruk mainan kat cot dia dan simpan dia dalam cot.
Kalau letak atas katil takut dia bergolek dan jatuh pulak.
Bahaya tu..
Ayip ni kalau dapat mainan diam la dia.
Kusyuk menangkap mainan yang tergantung dan cuba masukkan kemulut.
Bila dah dapat rasa tak sedap tukar yang lain plak.
Niat tu tukar lain tapi alih-alih dapat yang tu jugak.
Mata mandang hak kaler ijau, yang dapat dicapai merah juga..
Hmmmm
Takper lah sayang.. Nanti sikit lagi pandai la awak bezakan jarak tu..

Petang semalam, masa balik kerja aku singgah kedai kak Hanis.
Terus tanya kak Hanis kalau-kalau ada orang nak jaga Ayipku.
Kebetulan kak Amal ada sama.
Memula kak Amal bagi orang tkt 1.
Kak Hanis kata tak elok.
Bising atas kedai mamak.
Setuju.

Pastu kak Hanis call kan Linda, kawan kami yang duk tkt 10.
La la tu jugak linda turun kedai kak Hanis.
Bincang sikit lebih kurang, Linda bersetuju jaga Ayip.
Kebetulan dia tak jaga mana-mana budak buat masa sekarang.
Anak dia pun dah umo 2 tahun yang kecik tu.

Aku cerita la kat dia yang Ayip ni ada masalah susah nak tido.
Pastu dia takleh tido kat buai due to reflux problem dia.
Takut tersedak muntah sendiri.
Dia kata tak per, dia sanggup jaga.
Huh lega..
Lepas abish bincang, aku naik atas umah.
Mandi siap baru amik Ayip kat umah pengasuh.
Tak sampai hati nak bagitau, tapi aku bagitau jugak yang aku tak nak anta kat umah dia lagi.
Mujur akak tu baik.
Dia nampaknya tak kesah.
kalau kesah pun maybe dia tak tunjuk.

Aku kesian gak sebenarnya kat dia.
Suami kerja tak seberapa.
Tapi nak buat camana?
Emosi anak aku nak kena jaga juga.
Kalau berpanjangan susah nak tido dan asyik bising jer tak elok juga untuk mental dia.
Sekarang pun dah tau tunjuk garang.
Mesti diselamatkan segera...
Tapi honestly memang aku sian kat akak tu..
Uwaaaaaaa.... sori kak...

No comments: