Monday, April 12, 2010

Perjalanan kami hampir setahun



Sayang umi dah hampir setahun. Tinggal 8 hari saja lagi. Umi tengah giat merangka dan merancang kenduri doa selamat untuk Ayip. Umi cuba sedaya upaya umi untuk tak meminta tolong dari Abi. Semuanya umi uruskan sendiri kerana Abi agak susah diajak berbincang kebelakangan ini. Abi penat. Kerja banyak. Karenah orang sekeliling pun banyak yang abi kena layan.. Tak apalah sayang. Umi akan keluarkan duit umi dan tenaga umi untuk awak punya kenduri hari lahir pertama..

Ayip sekarang dah sangat nakal. Hobi dia kalau kat rumah ialah memanjat sofa, cuba berdiri di rak tv dan petik swis tv, tarik wayar astro dan panjat kipas. Kalau di dapur, dia paling suka laci tempat aku simpan cawan teh.. dia akan bukak, keluarkan cawan dan ketuk kat lantai.. hasilnya pecah.. Peti sejuk juga adalah tempat yang paling dia gemari. Pantang dibuka, terus masuk dan huru harakan semua botol kicap dan sos kat dalamnya.. Laju tangan dia tolak kesana kemari. Jari-jari kecil itu juga sangat rajin mengutip habuk2 kecik dan dimasukkan ke dalam mulut.


Sabtu lepas, kami belikan dia car seat baru. Yang lama dah pendek dan tak boleh digunapakai budak besar tu lagi. Abi beli untuk birthday dia. Tapi hari ini dah rasmi. Kemudian kami ke seri kembangan untuk membeli mambrans pam spectraku. Tapi takdak stok plak. On the way balik, jalan jammed teramat sangat. Lalu abi lencong ke putrajaya. Ku cadangkan kami urut ayip ker rumah opah di Sepang. Abi Ayip ikut saja. Lalu kami telefon opah. Kebetulan opah tak kemana-mana.

Saat diurut, Ayip menangis dengan kuat. Sakit sangat rasanya. Bila urut kat punggung dan pehanya, lagi kuat dia menjerit. Sedih hati umi melihat Ayip merayap nak lari dari urutan opah.. Merangkak-rangkak dia merayap kearahku.. OPah pulak urut kuat-kuat sambil bersendawa tanpa henti.. Yup.. memang Ayip banyak angin.. Dan opah kata ada urat peha terkedu belah kiri.. Sesudah diurut badan, giliran kepala pula. Sekali lagi dia menjerit.. Kepala dia sakit.. Opah tanya kami "Selalu jatuh kepala ker budak ni?" Ku jawab selalu pah. Dianya lemah, tapi gatal nak berdiri dan memanjat..Opah kata "Patutlah.. Kalau dia jatuh tu engkau urut kepala dia gini. Opah tunjukkan caranya." Hmm aku yakan aje.. tak adanye aku berani.. sesudah selesai kulihat wajah ayip yang sangat berbeza.. Nampak segar bertenaga dan ceria.. Semasa Opah hidangkan air milo dan keropok untuk kami minum dia didukung dan ditatih oleh opah dan cucu-cucunya.. Bukan main riuh suara dia membebel bahasa dia.. "haaa laju jer langkahnye haa. tinggal lagi takleh nak imbang badan. atas berat" kata opah. Dia pon "Dahhhhhhhhh!!!" hehehehe Ayip.. Dah tak takut orang lain dah.. Lega..

Kebelakangan ini, dia dah pandai mengamuk. Kalau nak susu malam, dia jerit kuat-kuat seperti kene pukul. Kalau lambat layan dia pon dia akan jerit.. Biasanya dia begitu kalau merajuk denganku. Puncanya ialah, pada hari khamis lepas, dia main-main bila aku tidurkan. Habis kain buai basah dia sembur air liur. Lepas tu aku pun pukul tangan dia dan jentik pipi dia sampai dia nangis.. Mulai hari tu bukan main terror dia menjerit dan mengamuk.. Hmm sampai hari ini pon aku tak cakap sorry kat dia.. Sabtu pagi pulak, dia tumpahkan sebotol penuh susu yang aku tengah pam. Dia sibuk nak kacau dan terpusinglah botol tu dari valve.. Haaa kan dah tumpah. Hukumannya aku ignore dia.. Tambah plak petang aku biarkan opah sakitkan dia.. emosi betul lah dia tu..hehehehe

Jumaat ni kami akan pergi ke penang untuk kenduri kawin Adik ipar. pertama kali dia berjalan bermalam. Aku harap kami akan dapat bilik sendiri sebab budak ni sangat payah nak tidur kalau ada org asing.. Kalau tak dapat teruklah nak ku dodoi dan jentik tu nanti.. Sebetulnya rasa malas nak ikut. Tapi yerlah, dah setahun usianya, rasanya dah boleh dibawa merayau.. Kena pulak sekarang dia tengah gila berdiri dan tak mahu diam. Mengharap semua orang busy dan tak ada masa nak dukung dia jer.. hehehehe tak mahulah nanti balik dai sana timbul plak peel lain.. Mati den kono dengan mak pah..huhu...

2 comments:

Myluv-Sylvia said...

hi arissa.
ayip dah nak setahun ye. bijak sungguh ayip skrg ni. :)

Mummy_nad said...

wa... dah besar abg ayip ye.....
happy birthday!!