Tuesday, March 16, 2010

Saya tak sihat


Saya tertido kelemahan sewaktu umi saya menyediakan makan tengahari saya yang akhirnya saya makan sejam setengah kemudian. Saya makan sikit jer.  Pagi tadi umi dan abi antar saya ke klinik sebab saya demam, selsema teruk dan batuk. Umi saya cuti, tapi abi kerja. Saya batuk teruk sampai muntah-muntah kat klinik. Kat klinik doktor cek dada saya, belakang saya dan tekak saya. Doktor bagi saya gula-gula. Tapi saya takleh makan gula-gula lagi.. Saya masih kecik. Doktor bagi saya ubat.

Sampai rumah, umi mandikan saya dengan air suam. Tapi saya rasa sejuk sampai mengigil. Umi mandikan saya cepat-cepat lepas tu pakaikan baju jarang supaya panas badan saya turun. Lepas tu umi bagi ubat. Tapi saya muntahkan balik semua ubat.. Eh ada ker yang saya makan yer.. Ada kut sebab tu saya ngantuk sangat. Lepas muntah, umi bagi saya susu sikit. Tapi saya tak ada selera. Saya minum sikit jer. Terus saya tidor.. Sejam kemudian saya rasa lapar. Saya nangis mintak susu. Umi bagi susu sikit lagi kemudian umi kata nak bagi saya makan nasik. Umi kedapur masak lauk saya. Tapi kejap jer umi panggil saya, saya dah diam.. Umi tengok saya.. "lohhh tidur" kata umi sambil usap2 kepala saya. Umi biarkan saya tidur macam tu...

Lepas makan nasik pukul 2 petang, saya tidur lagi. Kali ini saya tidur kat tempat yang elok sikit. Ditengah-tengah tilam. Umi baring sebelah saya sambil belai-belai rambut saya. Saya bangun pukul 5 petang. Umi bagi saya ubat lagi dan mandikan saya sekali lagi.. Saya sejuk. Tapi umi kata mesti mandi untuk turunkan panas badan. Demam saya masih belum kebah.. Selsema makin teruk..

Hari Sabtu saya rasa sihat sikit. Demam saya dah kebah. Selsema saya juga dah kurang. Tapi saya masih batuk. Umi tetap bagi saya ubat tanpa belas kasihan.. Hasilnya saya sihat sepenuhnya pada ari ahad. Cuma batuk saya masih tak hilang. Kahak saya banyak..

Semalam (15.3.10) saya pergi rumah mak pah macam selalu. Umi hantar saya. Saya diserang batuk teruk semula. Umi dan abi saya pun batuk. Sangat teruk. Petang semalam saya muntah dalam buai. Tapi abi tak perasan. Lepas umi mandi umi jenguk saya dalam buai macam selalu. Umi tanya abi pesal tak tukar baju dia? basah ni? Abi kata sikit jer. Umi kata muntah ni.. sampai abis basah dada sampai ketiak sikit hapa. Abi kata bila masa dia muntah? See betapa cuainya abi saya. sebab tu umi tak bagi dia jaga saya lama-lama. Dia kalau tengok TV, dia boleh lupa dunia. Adalah sekali dia leka tengok TV tanpa sedar saya koyakkan ubat nyamuk dan makan kertas berwap ubat nyamuk. Umi marah dia teruk-teruk.. Hehehehe... Umi cuba tukar baju saya  tapi saya batuk lagi dan muntah lagi.. Habis basah baju dan seluar saya. Kat lantai penuh muntah saya.. Umi cuci semua. Umi tukar baju saya, lampin saya dan kain buai saya.. Lepas tu saya sambung tidur balik. Oh ya sebelum tidur tadi umi bagi saya ubat batuk yan terakhir.. Iskhhh sampai abis ubat masih juga saya tak baik batuk.. Kesian umi selalu jaga malam-malam sebab saya batuk. Kalau saya batuk, umi akan sapu minyak panas kat dada dan tepuk-tepuk belakang saya sampai saya tidur semula. Umi pun batuk juga. Tapi takde sapa nak urut umi atau sapu minyak kat umi.. Umi tak boleh makan ubat batuk sebab umi masih susukan saya... Sian umi... (Psttt ... sebenarnya  umi lebih kesiankan Ayip dari diri umi sendiri)

1 comment:

cik puan akish said...

alo...sweetnyer sis..tp itula kan..ank sakit..kite jage..lakik sakit..kite pon jage..kalo kite yg sakit..huh..sadis2..:(