Tuesday, June 30, 2009

I'm Back!

Since yesterday, I'm back to my rutine life before. Go to work! Hehehehe.... Meja aku dah berhabuk. Cawan silver dah ada serangga kecik mati kat dalam dia. iMac? Selalu dibukak oleh my boss tapi tak pernah lap. Comotnya dia. Kerusi hijau? Masih sihat macam hari terakhir aku meninggalkan dia dulu. Kalender? Masih berada di bulan April.

Rasa sedeh sebab kena tinggalkan Ayip kat jagaan orang lain. Ayip plak cam paham-paham. Sepanjang hari Ahad dia taknak tido. Kalau tido pun kejap dengan mata terbuka. Sepanjang malam pun dia sibuk merengek sambil menepuk-nepuk lengan dan dada aku. Seawal 7 pagi semalam dia dah jaga. Bulat mata dia. Masa aku letak atas tilam dia kat umah pengasuh trus jer nangis. Sekejap jer la. Lepas tu aku tepuk2 buntut dia jap baru senyap. Kul 12.30 aku call kak siah bertanya khabar Ayip. Kak siah kata dia gelisah. Tak mau tido sangat. Menyusu sikit tido kejap pastu bangun lagi. Aduhai Ayip.

Masa aku amik dia petang, dia dah siap mandi dan berbaju lengan panjang. Ambik jer dari tangan kak siah trus merengek manja. Sah dia dah kenal siapa umi dia. Kendian kak Siah tanya aku "dia masih nyusu badan eh?" Aku jawab "Ha ah". Kak siah cakap "Patutlah. Dok cari-cari kat situ kalau kita dukung". Aku cuma gelak jer. Itulah ayip. Sebelum ni taknak susu badan. Sekarang Umi dah kerja baru dia tau rindu. Hahahaha... Memang lately ni dia suka direct breast feed sebelum tido. Dia buat macam toys jer pun. Bukan nak isap sungguh2 bagi kenyang. Selalunya dia saja isap lama-lama pelan-pelan sambil mata terpejam. Manja kan anak aku ni?

Sampai umah jer baru muka dia ceria balik. Malam tadi bukan main riang lagi dia bergelak ketawa bila aku berborak ngan dia. Barangkali disebabkan dia tak dapat tido siang yang cukup, malam tadi dia tido kul 10 malam sampai 6 pagi tadi baru bangun mintang 'Ngging'. Panggilan dia kalau nak susu. Dalam tangisan dia mesti sebut 'Ngging'. Tu maknanya dia nak susu. Kalau dia sekadar merengek sebab tak selesa ke basah takkan keluar bunyi 'Ngging' tu. Aku pun aneh tgk anak aku yang sorang ni. Agaknya terlebih DHA kut sebab aku makan 2 biji fish oil setiap hari since kandungan 7 bulan.

Pagi ni rasanya mood dia baik sikit. Masa aku hantar tadi dia masih tido. Tido dengan muka berkerut. Harap-harap Kak Siah jaga Ayip dengan penuh kasih sayang. Semalam petang masa amik ayip sempatlah jumpa budak 2 tahun yang kak siah jaga tu. Rupa-rupanya aku kenal mak ayah dia. Owhhh... senang banyak la. Mak baizura pun aku kenal. Tapi lupa lak tanya nama budak lelaki tu. Beliau memang aku tau tak nakal langsung. Alhamdullilah... Lega sikit tinggalkan Ayip ngan diaorang. Tapi masalahnya pagi ni 2 orang anak kak siah demam pulak. Aduiyai.... harap2 Ayip kuat menentang jangkitan demam. Sekarang pun kepala dia panas sikit dibanding badan. Nak kena lumur air asam jawa gak bagi sejuk ni kang.

Oh ya... orang2 kat opis semua cakap aku dah kurus. Yeehaaaaa... Mana tak kurus. Bukan makan sangat masa jaga Ayip kat umah. Makan apa ada jer. Lepas ni pun kena pantang lagi. Seafood, kacang, telur sumer takleh makan sebab Ayip alahan.

No comments: